Dacoblue

Vatten- och bränsleryggsäck

Dacoblue - Förenklad vätsketransport

Dacoblue startades av Conny Dahlin och idén till den första produkten föddes under en världsomsegling. Resultatet är en hopfällbar bränsle- och vattenryggsäck utformad för att tåla tuffa förhållanden.

Uppdrag

Conny Dahlin är en erfaren långtidsseglare som kom till Prodelox med ett tydligt problem och en vision om hur det kunde lösas. Under sina långa seglingar hade han kommit fram till att dagens metod för att förvara vatten och bränsle har en rad nackdelar. Hanteringen borde kunna bli effektivare och mer praktisk. Grundproblematiken som Conny hade identifierat bestod av att man ofta tvingas gå långa sträckor med stora, otympliga dunkar. När dunkarnas innehåll tar slut längs med resan tar de lika stor plats på båten som när de är fulla. De är dessutom fula och riskerar att börja läcka när de bryts ner av solens UV-ljus.

Connys vision var att ta fram en mjuk vatten- och bränslebehållare som kunde bäras på ryggen för att sedan ta så lite plats som möjligt när den blir tom. 

Genomförande

Projektet började med en konceptuell studie av formen eftersom målbilden var att behållaren skulle kunna bäras ergonomiskt på ryggen, men även kunna stå för sig själv på marken. En utmaning var att förstå hur trycket från den interna vätskans vikt påverkar den mjuka behållarens form. Skillnaden från att exempelvis trycksätta behållaren med luft är markant. Många snabba prototyper och tester gjorde att vi snabbt kunde komma framåt och hitta en form som uppfyllde alla kraven. 

Följande steg handlade om att hitta rätt material och rätt produktionsmetod för att skapa en hållbar och ekonomisk produkt. Utmaningen här låg i hur man skulle sammanfoga materialet: svetsning, limning, tejpade sömmar? Vilken metod skulle tåla påfrestningarna? Hur får man till öglor som håller vikten av flera liter vatten? Hur får man mötet mellan flera ytor tätt? Vi kom snabbt fram till att svetsning var den bäst lämpade metoden och började sedan laborera med bredden och positionen på svetsen i kombination med olika tjocklek och lager av material. I samråd med specialiserade leverantörer och med Prodelox översiktsbild kunde vi få fram en kombination som uppfyllde kraven.

Resultat

Resultatet blev en robust och slagtålig vatten- och bränslesäck i ett mjukt och UV-beständigt material. Flyttbara handtag och remmar gör att den enkelt kan hanteras vid påfyllning, tömning och förflyttning.

– Jag är väldigt nöjd med samarbetet med Prodelox. De förstod direkt vad jag var ute efter och resultatet blev mycket lyckat. Att bränslebagen också går utmärkt att ha som bränsletank i båtar med utombordsmotor är en extra bonus, avslutar Conny.

Vill du veta mer, besök Dacoblues hemsida.