Vägen till en vassare visuell identitet

By december 19, 2017Nyheter
186174-01d (1)

Familjeföretaget Tormek från Lindesberg utvecklade i början av 1970-talet ett slipsystem som nu är marknadsledande inom sitt segment och exporteras till ett 30-tal länder. Produkterna är unika och sätter en standard för slipning av olika eggverktyg världen över. När företaget ville hitta ett nytt designuttryck för sin nya modell ”T-8” valde de att inleda ett kreativt samarbete med Prodelox.  

Karin Jansson, delägare och kommunikationsansvarig på Tormek, med en bakgrund inom grafisk design har varit engagerad i projektet:

–  Tormek har alltid drivits av visionen att slipning ska vara enkelt och att alla som arbetar med handverktyg förtjänar vassa verktyg. Vi kommer från en tradition av innovation och produktutveckling där vi alltid haft funktion i fokus. Men i utvecklingsarbetet av vår nya slipmaskin ville vi samtidigt ta ett visuellt grepp och ge produkten mer personlighet. I vår uppdragsbrief till Prodelox pratade vi därför mycket om att arbeta vidare med den enkla, funktionsdrivna formen och att hitta ett uppdaterat uttryck som upplevs visuellt tilltalande och ger ett mervärde till användaren, berättar Karin Jansson.

Hör av dig till oss med dina funderingar om produktutveckling!