UA-50355425-1

Från en marknadschef till en annan…

By april 5, 2019Nyheter

Vi har glädjen att välkomna Anette Therén som ny marknadschef på Prodelox. För att lära känna henne lite bättre passade Bertil Eronn på att intervjua Anette och bland annat ta reda på varför hon har ett gäng jongleringsbollar på skrivbordet.

Ta del av intervjun nedan om du är nyfiken på vår nya marknadschef och håll utkik efter 7 snabba frågor i våra sociala medier för att utröna hur hon tänker kring marknadsföring, försäljning och produktutveckling. 

Från en marknadschef till en annan

Titel: CMO
Spetskompetens: Varumärkesstrategi
LinkedIn: https://www.linkedin.com/in/anettetheren


 

– Hej Anette och välkommen till Prodelox.

– Tack, det känns fantastiskt roligt att vara här!

– Du har ju en bakgrund av att arbeta med kommunikation och varumärken och startar gärna upp nya projekt. Berätta lite om din bakgrund.

– Jag är en glad mångsysslare som gillar när det händer saker. När jag ser tillbaka på livet kan jag konstatera att jag faktiskt alltid har fungerat på det viset. Det är sällan som jag har nöjt mig med ett projekt i taget och jag är alltid mer benägen att säga ”Ja” än att säga ”Nej”. Man måste våga testa saker för att komma någonstans. Det vet förstås produktutvecklare om några. 

Marknadsföring och representation fick jag sätta mig in i tidigt tack vare en familjekär far. Han tog ofta hem affärskontakter som vi fick mingla med och underhålla. Det där eskalerade när han startade eget företag – ett företag som han drev framgångsrikt i nästan 25 års tid. Tack vare pappa har jag ”jobbat” i internationella kontexter mer eller mindre sedan barnsben. Många år senare anslöt jag också formellt till företaget. 

Trots bakgrunden tog det ett tag för mig att komma fram till att jag verkligen brinner för tydlig marknadskommunikation med kund- och affärsnytta i fokus. I slutänden var det mer för att jag gillar människor lika mycket som jag gillar utmaningar som gjorde att jag landade i marknadsföringens värld, och jag har lyckats hinna med många roliga uppdrag och projekt på vägen. Jag har till exempel drivit nätforum med lite drygt 300 medlemmar, varit med och startat MakersLink, vårt lokala makerspace med lite mer än 200 medlemmar, jag har drivit workshops och representerat Makertjej, ett nationellt nätverk med kvinnliga makers, i radio och TV och jag har gjort omtag om ett gäng olika varumärkesplattformar, nu senast för Twister Group.  Formellt är jag varumärkesstrateg med utbildning inom mediekommunikation och medieproduktion.

– Vad gjorde att du blev intresserad av att arbeta på Prodelox?

– Prodelox fungerar precis som jag. Här finns engagemang och stora doser kreativitet och nyfikenhet. Det känns så fort man kliver genom dörrarna. Dessutom finns det en imponerande kompetens samlad på Prodelox, men helt utan att smittas av känslor av prestige eller territorietänk. Här jobbar vi verkligen som ett team. Det är många smarta hjärnor som drar åt samma håll i våra projekt och det ger riktigt bra utväxlingar när man har så många kompetenser samlade i företaget.

Sist men inte minst har det alltid varit en dröm för någon som jag att få jobba i ett företag som överför teorier till praktisk verklighet. Att se kunders drömmar och visioner komma till liv i vår verkstad är extremt tillfredsställande.

Från ett mer personligt perspektiv har jag också har haft fördelen av att själv ha varit Prodelox-kund. Det var mer än bara en bra magkänsla som fick mig att ta klivet in på den här tjänsten.

– Du tar över som marknadschef efter Bertil Eronn, som nu kommer jobba vidare med affärsutveckling. Hur vill du fortsätta utveckla marknads- och försäljningsarbetet på Prodelox?

Mitt jobb kommer till stor del handla om att förtydliga våra erbjudande med maximal kund-, men också gärna också samhällsnytta, i fokus. Prodelox har en ovanligt tydlig värdegrund att stå på som företag och ett team som är extremt kompetent och starkt. Vi jobbar alltid mycket fokuserat för att ge våra kunder bästa möjliga utväxling av investerade medel i varje enskilt uppdrag. 

Det känns också bra att kunna säga att jag redan efter någon vecka på plats kände att jag hade valt helt rätt när jag tog steget till Prodelox. Det finns så otroligt många nöjda kunder och fantastiska projekt som sätter ribban för nästa utmaning som kommer in genom dörrarna. Kollegorna är glada och energifyllda varenda dag på kontoret. Vi har de mest udda diskussioner vid lunchbordet, om allt från tekniska till filosofiska problem, och vi vill alltid framåt. I Prodelox DNA finns inget nöjt, tillbakalutat. Vi är ständigt framåtlutade, mycket tack vare att vi får så mycket energi av varandra och verkligen brinner för det vi gör. Det vill jag så klart att alla ska känna när de kommer i kontakt med oss, vare sig det handlar om att möta oss på nätet i sociala medier, i en företagsfolder, eller face to face i ett kundmöte.

– En sista fråga, när man kommer in på ditt kontor ser man ett gäng jongleringsbollar som ligger på ditt skrivbord. Hur kommer det sig?

– Jag tyckte att man ofta fick frågor om ”att ha förmåga att hålla många bollar i luften” i de mest underliga sammanhang och tänkte att det vore kul att kunna kontra frågan med ett; ”Visst kan jag det. Bokstavligt talat dessutom…”

På den vägen lärde jag mig att jonglera. Men faktum är att jag tycker att det är ett skönt sätt att koppla av och få lite energi, så nu har jag alltid ett par jongleringsbollar nära till hands, både på kontoret och hemma.